Supermoc Zaufania:

Jak rozmawiać o hemofilii i czuć się bezpiecznie w szkole

Chodzisz do szkoły, masz swoje pasje, przyjaciół i codziennie mierzysz się z mnóstwem wyzwań. Jednym z nich jest hemofilia. Wiemy, że czasem nie jest łatwo o niej mówić, ale otwarta rozmowa to Twój najlepszy sprzymierzeniec w klasie i na korytarzu!

Dlaczego warto mówić o hemofilii?

Możesz myśleć: „Nie chcę, żeby inni wiedzieli”, z obawy przed oceną czy wykluczeniem z towarzyskich spotkań. To naturalne! Ale prawda jest taka, że otwartość zawsze sprzyja dobrym relacjom.

Oto dwie supermoce, które zyskujesz, mówiąc o swojej chorobie:

  • Akceptacja: Gdy koledzy i koleżanki zrozumieją, czym jest hemofilia, obalą mity. Zobaczą, że jesteś aktywnym, silnym i zdeterminowanym uczniem, a choroba to element Twojego życia, a nie jego definicja.
  • Bezpieczeństwo: Ucząc innych, jak Ci pomóc, tak naprawdę dbasz o siebie. Twoi koledzy stają się świadomymi pomocnikami, a nie osobami, które boją się podejść.

Ludzie często nie wiedzą, czym jest hemofilia, zatem warto, by dowiedzieli się o niej z najbardziej wiarygodnego źródła, czyli od Ciebie. Nie musisz używać trudnych słów! Wystarczy proste porównanie. Możesz poprosić nauczyciela, by wprowadził ten temat na godzinie wychowawczej, a potem sam zabrać głos:

„Chciałem Wam opowiedzieć o czymś, co jest częścią mojego życia. Mam hemofilię. To choroba, przez którą moja krew krzepnie trochę wolniej niż Wasza”.

Użyj porównania

Świetnie działa prosta analogia. Możesz powiedzieć:

„Wyobraźcie sobie, że w naszej krwi są takie małe ’klocki’, które pomagają tworzyć opatrunek, gdy się skaleczymy. U mnie tych klocków jest po prostu trochę za mało. Dlatego, gdy się uderzę, czasami potrzebuję Waszego wsparcia i szybkiej pomocy”.

Zawsze podkreślaj swoją normalność

Na koniec ważne jest, aby wysłać jasny komunikat:

„Generalnie jestem normalnym chłopakiem/dziewczyną. Mogę robić większość rzeczy tak jak Wy – grać, uczyć się, śmiać – tylko muszę być trochę bardziej ostrożny. Przez większość czasu wszystko jest w porządku!”.

W przyjaznym i wspierającym środowisku zawsze można prosić o pomoc. W trudnych momentach nie musisz być sam.

Referencje:
Gajewski, B. (przekład). Dziecko chore na hemofilię w szkole. Poradnik dla nauczycieli dzieci chorych na hemofilię i chorobę von Willebranda. Publikacja Polskiego Stowarzyszenia Chorych na Hemofilię, Warszawa, 2014 r.

Materiał edukacyjny dla Pacjentów i ich Opiekunów przygotowany na zlecenie Takeda. VV-MEDMAT-128265, 10/2025.
Przedstawione informacje nie zastępują porady specjalisty i/lub personelu medycznego. 
W celu uzyskania dodatkowych porad proszę skonsultować się z fachowym personelem medycznym.

Copyright © 2025 Takeda Pharmaceutical Company Limited. Wszystkie prawa zastrzeżone. 
Wszystkie znaki handlowe są własnościami ich prawowitych właścicieli.

Takeda Pharma Sp. z o.o.
ul. Prosta 68, 00-838 Warszawa
tel.: +48 22 608 13 00 lub 01
www.takeda.com/pl-pl/